Graafikko pyrkii asiakkaansa tyytyväisyyteen, tekee mitä toimitusjohtaja haluaa. Valokuvaaja ottaa sovitun ajan valokuvia ja laskuttaa kulutetusta ajasta, sekä yksittäisitä valokuvista. Mitä ihmettä sitten tekee palvelumuotoilija? Jos välitettäisiin vain sanallista informaatiota, puhuttaisiin viestinnästä. Jos välitetään informaatiota sanoina ja väreintä, puhuttaisiin graafisesta suunnittelusta. Eikö siis riittäisi että nämä kaksi asiantuntijaa tekevät töitä yhdessä, in-house markkinointina, mihin palvelumuotoilijaa tarvitaan?


Palvelumuotoilija ajattelee. Palvelumuotoilija ymmärtää suuremman kuvan, asiakkaista, palvelukokonaisuuksista; ihmisten tarpeista. Palvelumuotoilija yhdistää. Kun yhdistetään yrittäjän tieto omista asiakkaistaan ja visio yrityksen tulevaisuudesta, päästään rakentamaan uutta.
Palvelumuotoilija haastaa, keksii sen millä erottaudutaan kilpailijoista ja asetutaan alan johtajaksi. Tämähän on helppoa kuin pässinliha?


Vahva visio antaa suunnan markkinoinnille ja palveluiden kehittämiselle. Helsinkiläislähtöinen lääkärikeskus Aava on kasvanut valtakunnalliseksi toimijaksi, millä on 18 toimipistettä 12 paikkakunnalla. Markkinoinnissa painotetaan suomalaisuutta kertomalla että se on 100-prosenttisesti suomalainen perheyritys vuodesta 1964.

Visiomme on olla suomalaisten tuntema perheyritys, joka erottautuu ihmisvastuullisena ja huippulaatuisena toimijana. Haluamme tarjota ylivertaisia asiakaskokemuksia ja olla toimialan halutuin työpaikka. Toimimme vastuullisesti ja olemme huippukumppani yhteistyöverkostollemme. Haluamme kasvaa kannattavasti. Teemme paljon töitä, jotta saamme pidettyä asiakkaan hyvinvoinnista entistä parempaa huolta myös lääkärikäyntien välissä.

Aava rekisteröi vuonna 2017 tavaramerkiksi ”Jäärähuollon”. 

Läheisen lahja lääkäriä välttelevälle.

Palvelussa ”jäärälle” ostetaan lahjakortti Aavasta, minkä jälkeen asiantuntijat kantavat vastuun palvelun etenemisestä. Jäärähoitaja ottaa yhteyttä asiakkaaseen, ja etukäteiskartoituksen perusteella tarjoaa sopivat laboratoriotutkimukset ja lääkäriajat. Palvelun keskiössä on yrityksen tavoite huolenpidosta ja välittämisestä ihmisten arjessa. Yhteistyössä mainostoimiston kanssa Aava kehitti palvelun, millä erikoistui kilpailijoista täysin uudenlaisen palvelukokonaisuuden muodossa.


Palvelumuotoilija antaa ajatuksillesi siivet, tai buustaa niitä ajatuksia mitä olet jo jonkin aikaa pyöritellyt mielessäsi. Ja helpottaa sinun työtäsi selkeyttämällä yrityksesi visiota ja tulevaisuutta. Sen jälkeen markkinointi on helppoa. Palvelumuotoilijana lupaan sitoutua yritykseesi, etsiä sen keskeiset arvot ja kehitän tavan puhutella tavoiteasiakastasi, luomalla tuotteen tai palvelun mikä erottaa sinut kilpailijoistasi ja mahdollistaa yrityksesi kasvun.



Ps. Vaikka alussa sanoinkin etten ole graafikko enkä halua valokuvaajaksi – molemmat hommat osaan ja teen yhtä taitavasti kuin paikallinen mainostoimistosi.

Lähteet:

Aava. Lääkärikeskus Aava. Linkki: https://www.aava.fi/aava/ Viitattu: 6.3.2023.
Rautvuori, Marjo. Kesäkuun tuore tavaramerkki: Jäärähuolto. Läheisten lahja lääkäriä välttelevälle. 26.06.2018. Linkki: https://www.prh.fi/fi/uutislistaus/2018/P_15599.html

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *