Öljynoita

Öljynoita on eteeristen öljyjen koulutusta, tarot-luentaa ja yleisiä noitapalveluita tarjoava yritys. Harakka valikoitui logoon luontevana osana, kuvaten samalla Hannaa persoonana: harakka on utelias, nokkela ja oppii nopeasti. Lisäksi Hanna kuvailee yhdistettyä hoitohuonettaan ja myymäläänsä Harakanpesäksi. Öljynoidan brändi-ilme on leikkisä ja luonnonläheinen.

Mitä tehtiin?

Brändisuunnittelu
Logosuunnittelu
Verkkosivusuunnittelu
Valokuvaus
Pakkauussuunnittelu
Sosiaalisen median strategia
Kuvitukset

öljynoita piirros luovaeeva

Öljynoita

Eeva laati yritykselleni Öljynoidalle koko visuaalisen ilmeen. Olin lykännyt visuaalisen puolen suunnittelua jo useamman vuoden ajatellessani, että en itse osaa, enkä ymmärrä “sen puolen” asioita. Jopa yhteistyöhön ryhtyminen huolestutti minua: minulla oli pelkoa, etten osaa riittävästi sanallistaa tai selittää toiveitani – ja toiveeni ovat niin epämääräisiä, että lopputulos jäisi etäiseksi siitä fiiliksestä ja brändistä, jota olen yrittänyt muilla keinoin rakentaa. 

Eevan kanssa työskenteleminen oli kuitenkin heti ensi hetkistä alkaen riemukkaan ja hersyvän humoristista ja sallivaa. Eeva auttoi minua tutkimaan erilaisia yritykseni brändiin liittyviä vaihtoehtoisia “ilmeitä.” Eniten riemua ja helpotusta minussa herätti se, kuinka pienestä sanamäärästä Eeva jo sai kiinni, mitä ajoin takaa. Oli helpottavaa huomata, että minun ei tarvitsekaan osata mitään ja Eeva taas hyvin järjestelmällisesti osasi ohjata kysymyksillä, esimerkkikuvilla ja ehdotuksilla tutkimusmatkaa siihen, mikä kaikki on mahdollista. 

Sain myös valtavasti puhtia ja rohkaisua Eevan innostuksesta: omaa liiketoimintaansa katselee yrittäjänä kovin helposti vuodesta toiseen ainoastaan omien “silmälasiensa” läpi. Olin selvästi alkanut menettää otettani siihen, mikä minusta itsestäni omassa toiminnassani oli jännittävää, hauskaa ja mielenkiintoista. Eevan innostus, ajatukset ja ehdotukset palauttivat minulle oman alkuinnostukseni ja uudistivat luottamukseni siihen, mikä toiminnassani on arvokasta, merkityksellistä ja mitä voisin vielä enemmän myös markkinoinnissa nostaa esiin. “Siis täähän on ihan mahtava!” on voimaannuttavimpia asioita, joita olen omasta toiminnastani kuullut pitkään aikaan. Ja sain kuulla sitä monta kertaa matkan varrella. 

Luovassa työssä arvostan ehdottomasti myös tehokkuutta, luotettavuutta ja sujuvuutta. Pienyrittäjänä ajattelen, että aika on rahaa. Eevan kanssa on helppoa tehdä töitä, koska sovitut aikataulut ja suunnitelmat toteutuivat yhä uudelleen juuri sillä tavalla, kuin olimme sopineet. Se toi yhteistyöhön helppoutta, sujuvuutta ja tehokkuutta. 

Ja huomaan, kuinka tärkeää oli ravistella sellaisia luutuneita käsityksiä, joita minulla oli itsestäni. Olen aina ajatellut, että olen hidas ja taitamaton käyttämään erilaisia sovelluksia ja minulla oli pelkoa siitä, kuinka uusien sovellusten käyttöönotto haukkaa hurjasti työtunteja, muttei tuskaisuuteensa nähden kenties tuo riittävästi uutta kassavirtaa. Eeva jaksoi selittää Canvan käyttöä levollisesti, minun rauhan ja selkeyden tarvetta tyydyttävällä tavalla – ja kaikkia ennakkokäsityksiäni vastaan siten, että käyttö on nykyisin nopeaa, sujuvaa ja tehokasta.

Uusi ilme on nostanut ja tehostanut näkyvyyttäni somessa, lisännyt tunnistettavuutta ja pienen alkutakkuilun jälkeen alkanut tuoda myös taloudellista runsautta. Ja huomaan, kuinka monet Eevan neuvot (vaikkapa minun tapauksessani oman naaman näkyminen firman somessa ja henkilöbrändin rakentaminen) ovat nostaneet huomattavasti sivuni käyntimääriä. Tällä hetkellä paras somenäkyvyys on yhä uudelleen ollut Eevan minusta keväällä ottamilla markkinointikuvilla – niiden näyttökerrat ovat monisatakertaisia keskivertojulkaisuun verrattuna. 

Hanna Era, Öljynoita